1.subregionál 2013 u OK1TEH & OK1VPZ  (unplugged)

Protože naše závodní QTH na Spáleništi bývá obvykle díky sněhu a neprohrnované silnici nepřístupné až do poloviny dubna a navíc není záruka, jestli zimní počasí přežilo jednofázové vedení, zprvu jsme hodlali i tentokrát rozdat body z pohodlí vyhřátého domova. Nakonec to ale dopadlo trochu jinak.

Jak se totiž blížil závod, v Praze začaly chodit v úterý na 2m i 70cm stanice z LA a pan Hepburn sliboval, že nějaké tropo podmínky by měly vydržet i na závod. Protože předpověď počasí vypadala příznivě, začali jsme si v klubu pohrávat s myšlenkou, že by nebylo špatné zkusit rozdat body z nějakého kopce v Polabí. Proč z Polabí? Pro závod z polabské nížiny totiž hovořilo několik dalších faktorů, totiž že blízko Chlumce nad Cidlinou máme zaparkovaný náš závodní karavan i se zařízením a veškerým zázemím, okolní kopce nemají velkou nadmořskou výšku, takže příliš nehrozí, že bychom dostali od matky přírody na holou a hlavně zdejší oblast je již v dostatečně vzdálenosti od různých QROO stanic, jak například známe z Prahy díky OL3Z, kterým se z domácího hamshacku koukáme na antény.. Otázka ale byla na jakou kótu zajet. Důležité bylo, aby na ní nebyl příliš vysoký porost, protože v plánu bylo postavit pouze velmi nízký stožár, na místě nebylo moc bláta a dalo se tam vyjet s karavanem.. Svůj podíl na rozhodování mělo na druhou stranu i mé silné nachlazení, kterému vysílání z prochladnutého karavanu nemuselo moc prospět..

V úvahu padaly tradiční polabské kóty, jako například kopec Oškobrh, Lipanský památník či Křečhoř u Kolína, nakonec to ale vyhrál vrch Vysoká ve čtverci JN79OW vzdálený pouhých 5km na západ od Kutné Hory.. Vysoká není přes svůj název nikterak na první pohled zvláštní kóta, nadmořskou výšku má  pouhých 471m ASL a její vrchol je zalesněn. Na vrcholu se nachází i geodetická věž z první republiky, kde má antény radioklub OK1KKH, bohužel věž před několika lety po úderu blesku vyhořela a při současné situaci nyní není možné zde z této věže vysílat.. Nakonec po diskuzi s Michalem OK1GHZ (tnx), různých  vymodelovaných profilech a shodou okolností i díky nové asfaltové silnici jsme určili jako jediné možné místo odkud by se dalo vysílat, severozápadní okraj lesa, který je sice asi 11m pod úrovní vrcholu, ale jedná se o jediné místo, odkud lze s nízkým stožárem vysílat jak ve směru do DL tak i OM, zatímco vrchol kopce s lesem zastínil  téměř celý směr do SP.

Nejdříve jsme chtěli jet závod pod klubovou značkou OK2KKW, ale nakonec potencionální účastníci dali přednost rodinným záležitostem, nebo rozdáváním bodů z domova s poukazem na to, že na 70cm stejně nebude moc velká aktivita a hlavně v našem malém karavanu se dokáží vměstnat a přenocovat maximálně 2 masochisti hi. Více pásem něž jedno bohužel nepadalo v úvahu, protože jsme byli odkázání pouze na naší malou 2kW Hondu a hlavně pro více lidí chybělo sociální zázemí.. Nakonec jsem tedy na kopec jel pouze já a táta OK1VPZ, který se odhodlal rozdat body z druhé FT847 na 2m s 4el OK1KRC. V pátek před závodem jsme navštívili náš domek, kde parkujeme karavan a nechali do soboty getrovat PA s GS31. V sobotu jsme vstali brzo ráno, dali si oběd v hospodě na Kopičáku a za hodinu jsme již vyjeli směrem ke Kutné Hoře.

Při příjezdu na kopec jsme se hned s tátou dali do stavění již téměř 24-leté 33el K1FO na čtyřech 2,5m trubkách. Teplota ve 460m ASL byla kolem nuly, nepříjemně pofukovalo a na zemi byl lehký poprašek sněhu, jinak ale počasí Agfa color. Anténu jsme, ač pouze ve dvou, postavili vcelku rychle a tak jsem začal zapojovat zařízení. Mezi tím se na kopec přejel podívat Jarek OK1KN a David OK1RK s Lenkou i malým Vašíkem a přivezli nám důležitý doplněk mého flaškového konce. totiž lahvové pivo (TNX!). Trochu jsem se pouze zdržel při zapojování zařízení, protože nastal menší problém se spárováním současného a o generaci staršího zařízení, nakonec se ale podařilo vše zapojit a mohl jsem se zpožděním 18 minut začít. Táta si zatím v klidu postavil 4el krcku na 3m vysokých stavěcích "volšových tyčích" a než začal rozdávat body, dal se do popovídaní s milou návštěvou v podobě Pepy, OK1VKC, který zaregistroval na QRV listu, že budeme na Vysoké a přijel se z Kolína podívat.

Začátek závodu

Již během prvních několika spojení jsem zjistil, že Vysoká je zřejmě velmi slušně otevřená kóta ve směru do severního Německa, i přes pozdější start a výkon stáhnutý na cca 200W přicházely v pěkných silách stanice z oblasti JO43 a dokonce přišel na výzvu v první hodině i PE1RLF 680km, PA2CHR 667km, PA2V 785km a PA0GUS JO23 747km. Po otočení antény mě ve velké síle zavolal z Bělehradu i Ivan YU1LA, NA 702km jako vždy naprosto perfektní signál, do logu jsem si zapsal například i Vlada, OM3CLS nebo I4CIV z JN63FX, QRB 695km. Za první dvě hodiny závodu i s opožděným startem to bylo 70 QSO a nádherných 20564 bodů, tedy téměř tolik, kolik dělávám za celý závod z Prahy. V dalších hodinách dělám další stanice z YU7, 9A a S5, jako například překvapivě s velmi silným signálem IQ4AX/4 697km, YU7NIK 577km, HA8V 530km, se skvělým signálem zavolal i Boris US5WU z KO20 649km a UT5DV KN18 535km. Po dokončení kulatého stého spojení se dívám na pomyslnou konkurenci, OL7M na mě ztrácí 2 QSO, OK2C mají o 9 spojení více a OK2M pouze o 2 QSO více, což vypadá velmi slušně, jediní, kdo mají výrazně navrch jsou OL3Z, a to o rovných 37 QSO.

Ještě jsem se nezmínil o rušení, nejvíce jsem měl pochopitelně obavy o rušení z Točné od OL3Z, kteří jsou z Vysoké v nejzajímavějším směru 276 stupňů a pouze nějakých 55km daleko. V Praze při použitím stejného TRXu i LNA mi obyčejně zle zatápí, zde o nich ale překvapivě téměř vůbec nevím a není problém jezdit většinu závodu ve vzdálenosti pouhých 25kHz! Důvod byl pravděpodobně ten, že ve směru do JN79FX mám naštěstí OL3Z schované za o cca 100m převýšením ve středu trasy spojení, takže první Fresnelova zóna je silně narušena, jak je ostatně vidět i na přiloženém obrázku vygenerovaném na webu heywhatsthat.com. Tento předpoklad potvrzuje i David OK1RK, u kterého jsou v Praze OL3Z s jeho FT847 po celém pásmu. Je to prostě fyzika, i když je signál čistý, tak je tak silný, že si s tím střeva běžného TRXu ve stejném městě neví rady.

Špatné zpráva je, že OL7M v ještě o něco větší vzdálenosti při stejné síle signálu na Smetru (s9+60dB) jako OL3Z produkují po pásmu šílené spletry v šířce cca 150kHz na každou stranu a to i v případě, když jejich operátor tvrdí, že směrují antény bokem. Tehdy se dá alespoň jakž takž pracovat ve směru do YU nebo DL, pokud ale OL7M otočí antény na západ, tak je vymalováno. Ať točím anténu do libovolného směru. Je mi jasné, že svůj vliv na rušení je i na mé straně, protože používám pouze FT847 se špatným stopbandem a navíc v karavanu je pouze stařičký LNA s MGF1302.. Nicméně profil trasy mezi OK1TEH a OL7M rozhodně není ideální a tak silné rušení by se na takovou vzdálenost myslím vyskytovat nemělo.. Nicméně musím alespoň poděkovat operátorovi OL7M, který se po mém upozornění odladil o 100 kHz výše. Na následujícím obrázku můžete vidět profily z Vysoké k OL7M a OL3Z.

Nyní ale zpět k průběhu závodu. Při prolaďování pásma narážím na bombastický signál PI4GN z JO33, i přes vzdálenost 699km produkují rozhodně nejsilnější signál z PA, následují další stanice jako například starý známý DL8DAU 442km a konečně projde i Theo, PA1TK, QRB krásných 781km! Volal mě i HB9CXK, bohužel QSO NC, takže jsem se alespoň spokojil po domluvě s HB9FX, QRB 592km. Na DX clusteru vidím, že je QRV i ON4PS, bohužel Pierre není na ON4KST chatu a na random ani přes veškeré úsilí nepřichází. Poslední spojení před spaním tak dělám v 00:08UTC s DB8WK z JO33 na 642km, signál silný jak místní stanice, škoda jen nízké aktivity. Spaní je ale v karavanu trochu problematické. Místo kam se natáhnou se sice dá najít, ale horší je to s teplotou. Během vysálaní používám stykač v PA, z kterého při příjmu běží 1kW Etavira, bohužel teplo stoupá vzhůru a největší zima jde ze studené podlahy. Venku jsou ve výšce 1,5m nad zemí -3C a jasná obloha, při zemi je ale mráz větší a dostává se i do slušné zimní obuvi. Problém naštěstí alespoň na snesitelnou úroveň řeší zapojení plynového přímotopu a je zas dobře.

Po asi 4h spánku se znovu budím a pomalu rozjíždím závod. Na pásmu je zatím vcelku pusto a tak pomáhají pouze občasné skedy z ON4KST. V 06:24h UTC se mi konečně na několikátý pokus daří i hodně vydřené spojení s PI4Z z JO11, QRB 817, TNX za trpělivost. V liště prohlížeče sleduji provoz i na 23cm a zaznamenávám, že jsou tam QRV i IQ1KW, kteří v QRV listu nahlásili svojí aktivitu i v pásmu 70cm. Říkám se, jestli to přes nedaleký Žandov, který je o 100m vyšší, vůbec půjde. Sked je dílem okamžiku a již je záhy slyším, bohužel signál brzy padá do šumu a několik minut zůstane v úniku. Nakonec se ale podmínky vyhoupnou a konečně se s velmi pěkným signálem děláme, QSO na 843km je pro mě novým ODXem. Na DXclusteru jako další Italská stanice anoncuje svojí frekvenci IZ3NOC/3, QRB pouze 587km, ale signál mají silnější jak leckterá stanice z Prahy! Záhy zkouším na dalších vice než 800km OZ9PZ, tím směrem se ale již dostávám přes vyšší, zalesněnou část kopce a pouze 10m stožár se zdá příliš nízký, takže QSO NC. Zato se alespoň neočekávaně podařilo QSO s Torbenem, OZ3ZW QRB 595km. Venku se mezi tím trochu kazí počasí, blankytně modrou oblohu ze včerejška teď pokrývají mraky a začíná foukat, že by konec podmínek?

Někdy tou dobou pozoruji, jak moravské stanice dostávají reporty z PA na víc jak 1000km, takže nechávám anténu otočenou na severozápad. Daří se mi několik pěkných spojení do oblasgti JO31 a občas mi dá report Theo PA1TK, který mě narozdíl od sobotního odpoledne na 781km bere v síle reálných S7. Bohužel příděl stanic PA jsem již, zdá se vyčerpal. Šokem je, když mě najednou ze šumu zavolá G8EOP IO93 ze vzdálenosti 1227km!  Bohužel spojení se pro rychlý únik nedaří dotáhnout do konce.. Nyní ale již vím, že podmínky jsou otevřené dokonce i z Polabí a tak se je snažím maximálně zužitkovat. Zavolá mě i jediná francouzská stanice - Marc F5SVQ od Štrasburku, QRB 600km. V 11h UTC mě zavolá s pěkným SSB signálem G5B z IO92, QRB 1109km a QSO se tentokrát daří dokončit. No co víc si přát, snad jen další stanici z UK hihi. Zkouším sked s Johnem G3XDY, ten mě ale neslyší. Naopak G4KUX v IO94, který dělal OL3Z, mě slabounce slyší na CW, já ho ale ne. Ve 12h UTC se ale podmínky na západ z Polabí zavírají a již se daří dělat pouze blízké stanice. V té době se mi přihodila i taková zajímavá příhoda. Měl jsem sked s 9A6Y a najednou mě z toho směru zavolá s perfektním signálem OZ6OL, QRB 638km, že by nějaký odraz od blízkých JV kopců? Hodinu před koncem závodu mě ještě zavolá IK2GTB/6 QRB 710km a po pár lokálních spojeních závod končím na pro mě fantasické hranici 245 QSO a  75 500 bodů. Spokojený je i táta OK1VPZ, který provětral svojí značku na 2m, kde se mu s QRP podařilo například i pěkné 3 spojení do HB. Za 2h jsou všechny kolíky, trubky i anténa rozmontované, sbalené a za další 2 hodiny již si dávám v Praze sprchu.

Závod musím hodnotit velmi pozitivně a i když nelze kótu po prvním závodě za zlepšených podmínek do DL příliš objektivně hodnotit, jistě Vysoká není špatný kopec a někdy se na něj budeme muset vrátit. Kromě dobře otevřeného horizontu do DL mě velmi příjemně překvapil i dobře otevřený směr do Itálie, 6xIK na 70cm není na to, že je kóta na jih přivřená bližšími kopci, vůbec špatné. Horší mi přišel směr do HB, ale to je dáno zřejmě nízkou aktivitou a narozdíl od toho, co jsem zvyklí z Krušných hor i již větší vzdáleností. Podmínky směrem do HA/OM bych hodnotil jako podprůměrné, naštěstí přivření kóty blízkými Železnými horami, odkud jezdívají OK1KPA, tentokrát kompenzovala celkem krátká vzdálenost do HA.

A to by bylo pro tentokrát asi vše

Děkuji všem za zavolání, 73 a na slyšenou v 2.subregonálu pod značkou OK2A se těší

Matěj, OK1TEH

CQ Contest by OK1VPZ

Přestože téměř na každý VKV závod jezdím už 38 let, kupodivu ještě nikdy jsem žádný takový velký závod nejel na svoji značku na dvoumetru. Pokud jsem se na něm objevil, bylo to nanejvýš v Provozním aktivu, jinak jsem se v 1.subregionálu dříve věnoval hlavně mému domovskému pásmu 70cm, které se mi pod call OK1VPZ podařilo asi 9 x  vyhrát. Ovšem od té doby, co je na pásmech aktivní OK1TEH, jsem se věnoval převážně technice. Proto je moje účast v letošním 1.subregionálu na dvoumetru poměrně unikátní, hi. Jak k tomu došlo?

Syn OK1TEH mne už asi dva měsíce lámal, abych jej podpořil a vyjeli jsme společně na 1.subregionál někam do přírody. Chtěl se zúčastnit tohoto závodu z kóty Vysoká u Kutné hory, která má pro nás jedno základní pozitivum - je to nejbližší kopec (pokud se tak dá kóta, vyšší než 400m, označit) od chalupy v Polabí, kde máme zaparkovaný náš contestový karavan. Přestože jsem dlouho vzdoroval - ono contestovat z domova, kde je možné si do hamshacku jen odskočit po schodech nahoru - má své kouzlo, nakonec mne však syn ukecal a tak, abych se nenudil a zároveň abych naplnil označení OK2IMH, jenž mne označuje za komika, jsem si vzal s sebou ještě druhý transceiver a skládací anténu OK1KRC, kterou máme zapůjčenou od OM3CLS.

Na 70cm jsme jeli jen opravdu nalehko - ze stodoly jsme vzali již doma nepoužívaný elektronkový PA z roku 1990, pětasedmdesátiohmovou 33.el anténu (z r.1989) a příslušný zelený kabel a v sobotu dopoledne jsme vyjeli. Protože to máme opravdu blízko, už za hodinu jsme (okolo sobotního poledne) skotačili na částečně zasněžené louce na jihozápadním úbočí Vysoké (JN79OW) ze které tu a tam vykukovala rozbahněná tráva. Anténa na 10m stožárku byla za chvíli nahoře, Matěj se ještě asi hodinu mořil s PTT kabely, protože letitý HW si nějak nerozuměl s naší novější výbavou, kterou používá doma a na Spáleništi. Také PA (ve kterém je potom, co jsme nesehnali náhradní lampu GI14b, osazena už asi 5 let na buzení značně tupější GS31b) bylo zapotřebí alespoň chvíli vygetrovat a vyhnat z něj pavouky. Nicméně podařilo se a asi 20 minut po začátku závodu byla značka OK1TEH také "on the air", zpočátku sice asi jen s 200W, nicméně během hodiny, kdy všechno vyschlo a teplotně se vystabilizovalo, se Matěj už odvážil vybudit PA na plný výkon 700W PEP, což je s ohledem na náš zdroj energie (jeli jsme oba v kategorii "unplugged" tedy jen s malou benzínovou 2kW Hondou) i relativně nízké anodové napětí PA (2,4kV) maximální výkon, kterého je možno z tohoto PA lineárně dostat.

Teprve potom jsem si dal opožděný oběd a dříve, než se okolo 6 hodiny setmělo, jsem vytáhnul tu 4 el.Yagi, 15m jakési čínské RG213, 3m stavěcí tyč coby stožár, FTéčko a zdroj a začal rozdávat body na dvoumetru. Bral jsem to jen vyloženě "do pohody", protože mým cílem nebylo nic více, než rozdat soutěžícím stanicím body a po několika letech, kdy jsem dělal pod call OK1VPZ v průměru 3 QSO za rok, tuhle značku trochu provětrat v etéru. Řekl jsem si, že pokud udělám 100 QSO, bude cíle dosaženo. Protože jsem večer měl už 70 QSO, usoudil jsem, že srandy je dost a uklidil to, aby se dalo v karavanu přespat. V noci byla docela kosa, protože foukal svěží západní větřík a byly 3 stupně pod nulou. V neděli jsem zařízení vybalil po 9 ráno a v poledne jsem si splnil svůj cíl 100 QSO. Ale protože vedle mne OK1TEH stále usilovně contestoval, rozhodl jsem se udělat ještě pár QSO navíc a dotáhnout to na 20 tisíc bodů. Tento cíl padnul asi za 2 hodiny přerušovaného provozu (oběd a tak podobně), kdy jsem zařízení demontoval, zatímco v deníku se na mne smálo 117 QSO a ODX 676km.

QRP provoz na 2m se mi z Vysoké opravdu líbil, nikdo mne tam nerušil, jediná silnější stanice OK1KCR se vešla do 30kHz a na zbytku pásma byla pohoda. Dvoumetr je narozdíl od vyšších pásem příjemný také v tom, že signály protistanic nebyly mimořádně slabé, jako to znám z 70 a hlavně z 23cm, kdy operátor prožívá celé dlouhé hodiny duševního vypětí, kdo asi mu s tím titěrným signálkem na jeho CQ Contest odpovídá, ale byly solidně čitelné a měl jsem spíše problém se se svými pár watty dovolat, než správně přijmout soutěžní kód protistanice. Bylo to tedy pro mne velmi pohodové "zacontestování" a možná, že si ho ještě někdy zopakuji. Považuji určitě za lepší si cíleně odjet závod z Polabí jen pro radost a ne se natlačit na nějakou špičkovou kótu jako OK1KAD a udělat tam výsledek, za který bych se musel stydět.

Můj pozitivní dojem z tohoto "sranda závodu" umocnil i slušný výsledek OK1TEH na 70cm a hlavně brzký návrat domů, neboť jsme byli doma dříve, než se nám v jiném závodě podaří na Spáleništi sbalit všechny nezbytné hejbly. Po závodě jsem byl jen lehčí o platbu za 18 litrů benzínu, které v Polabí vyletěly výfukem motorgenerátoru.

Tolik 1.subregionál od OK1VPZ. Pokud by snad někdo zatoužil po QSL za contestové QSO, pošlete mi ten svůj prosím poštou, odpovím. Já osobně lístky nesbírám, tak prosím ušetřete naše lesy :-) Na slyšenou pod klubovní značkou v dalších závodech!

Výsledky / Results:

March 2013 IARU subregional Contest - OK1TEH on 70cm unplugged - Contest QTH Vysoka nr. Kutna hora JN79OW 460m asl.
And a short video: here, here, here

Thank you for all QSOs and hope to meet you in the next contest on 23cm!