OK2KKW / OK2A - Marconi Memorial Contest 2014 - čistě pro potěšení z CW

For very poor machine translation from Czech you can use the Google translator

Předpověď počasí byla perfektní a tak jsme se domluvili, že letošní contestovou sezónu uzavřeme oblíbeným telegrafní závodem z vrcholů Krušných hor. A protože bylo jasné, že náš setup bude lehký a mobilní, ani na chvíli jsme nezkoušeli pomýšlet na nějaké lepší umístění - cílem bylo užít si hezkého závodu a potěšit ostatní tím, že jim rozdáme body. Zařízení bylo totožné, jako ve VHF Contestu, který jsme odjeli z Polabí, jen 1kW "no name" motorgenerátor jsme nahradili malou kilowattkou od fy. Honda.

Na naší "chaloupce" na Spáleništi jsme se sešli v pátek večer. Venku bylo nebývale teplo, okolo + 9°C (zatímco na cestě z Božího Daru do Rýžovny ukázal teploměr v autě jen 1,5°C), svítil Měsíc a počasí bylo lepší, než jsme čekali. Už před závodem jsme se rozhodli, že oslovíme OK1KAD, zda opravdu pojedou tento telegrafní závod z Klínovce a potom, co jsme se dozvěděli od Jirky OK7RA, že zcela jistě tam nikdo nebude, zbývalo už jen oslovit zástupce obce, zdali by jim nevadilo, pokud bychom to po létech zase zkusili z této dominanty Krušných hor. A protože sám starosta Božího Daru prohlásil, že s tím nemá žádný problém, bylo bez velkého plánování rozhodnuto - pojedeme v "unplugged" kategorii po 3 letech zase na Klínovec a doufáme, že rušení tam bude menší, než od lokálních OL7C ve stejném lokátoru.

Jenže - než jsme v sobotu ráno stačili vyjet na cca 9 km vzdálený Klínovec, OK1DIX zjišťuje, že mu chybí napájecí šňůra k jeho ICOMu a tak odvolává Davida OK1RK z cesty a posílá ho domů k Mílovi OK1VUM s prosbou o zapůjčení chybějícího kabelu. Podařilo se, zástupce ČRK vypomohl konkurenci z OK2KKW a okolo 10 dopoledne se v šesti potkáváme na Klínovci. Počasí bylo "Agfa Color", antény jednoduché, stožárky nízké (10 a 7,5m), takže za chvíli nám to už stojí. Matěj staví zařízení a konstatuje, že něco není v pořádku, zařízení je tupé jak brambora, maják DB0FGB hraje sotva S2... Láďa OK1DIX dodává, že si doma už také všimnul, že mu to moc neposlouchá a že asi bude vadný transvertor. Vytahujeme záložní FT847 a s radostí konstatuji, že v pořádku je přepínání RX/TX, LNA, transvertor i MF krystalové filtry. Jen IC7600 je stále jak tetřev hlušec. Nakonec v tom nebylo nic záhadného a poruchu objevuji ve vadném BNC konektoru, kde je zkrat. RX je tedy v pořádku, potíže nastávají ale při testu vysílání - malá Honda ukazuje přetížení a vypíná se, i když od ní chceme jen cca 600W. Stěhujeme tedy veškerou zátěž na 2kW Hondu, a to i s tím výsledkem, že velký tranzistorový PA nebudeme moci budit na více, než 700W out. Malý 300W PA však stále záhadně přetěžuje malou Hondu a tak nakonec do závodu vyjíždíme s výkonem omezeným jen na 650 až 700W z jednoho a okolo 150W z druhého PA. A dvě single 10-ti prvkové antény DK7ZB. Žalostně málo na to, abychom se mohli prosadit v konkurenci multibeamingových a multikilowattových stanic z OK. Ale to naším cílem ani není.

Nicméně dobrý kopec dělá své a tak se log pomalu plní hezkými QSO. Podmínky se zdají trochu zvednuté, aktivita západně od našich hranic je tradičně poloviční, než v jiných 2m závodech a naši operátoři kličkují mezi šumovými spektry jiných OK stanic výslednými intermodulačními produkty přijímače, přetíženého signály spousty brutálně silných amatérských stanic, ale navíc také vysílačů digitální TV a FM rozhlasu, jenž jsou jen desítky metrů daleko. Toto prostředí mimochodem také může za to, že nejsme schopni přes tuto druhou vysílačovou věž dělat jinak běžná QSO do Itálie, Slovinska a Chorvatska...

Závod začíná David, po 8 večer ho střídá Láďa a okolo 2 ráno Matěj. V té době začíná závažný problém se signálem OL4A (OL90OK), jejichž signál je nejprve S4 po celém pásmu, potom S7 a okolo 4 ráno S9. Protože klíčovaný šum je podbarven AM modulací 100Hz, odhaduji, že jim někde v zařízení hoří VF korona, což způsobuje rozladění PA s GS35, filtrace v jeho VN zdroji nestačí na zvýšený odběr a to se projevuje tím "navrčeným šumem". Operátor OL4A však absolutně neraaguje na jakékoli připomínky.. Teprve po páté ráno, kdy je na pásmu najednou klid, sděluje po ON4KST, že vyměnili vyhořelé anténní relé a zdali je to již v pořádku... Pár QSO nás to ovšem stálo :-)

V neděli je opět krásně a v poledne šplhá teplota nad 15°C. Malá Honda definitivně končí a už se nám ji nedaří rozeběhnout ani bez zátěže. Vypadá to na na membránový karburátor a to na kopci neopravíme. Závod tak poslední 3 hodiny dojíždíme jen na jeden PA a jednu anténu a stojí nás to další soutěžní spojení. Druhou anténu tedy můžeme složit už před koncem závodu.

U "pádla" se prostřídali OK1RK, OK1TEH a OK1DIX, Jirka OK1ZAD, který tentokrát jel s námi, vysílat nechtěl, protože tvrdí, že by na to rušení neměl nervy. Dokonce i David přiznává, že se opět těší na 70cm, protože tohle QRM "maso" zrovna nemusí. Po složení všeho železa ještě jedeme na Spáleniště naložit zbývající věci a uklidit tam před zimou. Odjíždíme stejně, jako ve všech letošních závodech - právě při západu Slunce. Teď si dáme pár dnů resuscitace a už se budeme těšit na jaro 2015.

Contestová sezóna 2014 je pro klub OK2KKW úspěchem - vítězství OK1TEH na 70cm v březnu, hattrick OK2A v květnu, dvě druhé a jedno první místo v červenci, slušný výsledek na dvoumetru z Polabí a naděje na tři vítězství v UHF Contestu. Jen mikrovlnný závod jsme pro onemocnění museli letos bohužel "vypustit". Snad se nám bude dařit i v roce příštím. Na slyšenou na pásmu!

73 de OK1VPZ

Poněkud subjektivní pohled OK1TEH

Listopadový telegrafní MMC bývá v Krušných horách ve výšce nad 1000m ASL vždy tak trochu sázka do loterie. Je to zejména dáno tím, že Krušné hory jsou prvními pořádnými kopci od pobřeží Severního moře, takže zatímco na Moravě zpravidla svítí slunko a je krásně teplo, v našem případě je to vždy zahrávání si s matkou přírodou. Na MMC ale předpověď počasí vypadala více než příznivě a navíc jsme se dozvěděli, že nikdo ze "sportovního radioklubu" OK1KAD nebude na Klínovci a nemají tak nic proti tomu, abychom o MMC odtamtud vysílali (TNX) a námitky neměl ani starosta Božího Daru Jan Horník (děkujeme!), tak bylo rozhodnuto, že zkusíme zopakovat poměrně úspěšný MMC z roku 2011. Tehdy jsme z Klínovce vysílali pouze s jedním PA a jednou anténou, tentokrát jsme se rozhodli použít stejné zařízení, jen "almarózní" IC7700 nahradil IC7600. Jelikož jsme ve VHF Contestu 2014 vyzkoušeli druhý směr s malým GI46 PA od OK1BAF, rozhodli jsme se i tentokrát postavit druhý směr v podobě druhé single 10el dk7zb, která byla pouze ve výšce cca 7m nad zemí. Teoreticky jsme mohli přivézt více antén, 2x magirus i několik dalších PA, ale jelikož 2m není u nás v klubu prioritním pásmem a je nám poměrně fuk, jak se ve výsledkové listině umístíme, bylo pro nás hlavní užit si co nejvíc zábavy s co nejmenším vynaloženým úsilím hi.

Na Spáleništi jsme se v našem domečku potkali již v pátek večer ve složení OK1DIX, 1DYX, 1VPZ a 1TEH. Počasí bylo super, zatímco v mostecké kotlině byla hustá mlha, na hřebenech Krušných hor bylo jasno, teplo a bezvětří. Jelikož někteří z nás museli kvůli jiným povinnostem vstávat v pátek ráno už v 5h, poměrně brzy jsme zahájili "protestní okupační spánek" ;) Venku je ještě tma, když tu mě budí Láďa. Že by už bylo 8h ráno? Ne jsou 4h ale Láďa si vzpomněl, že doma nechal napájecí kabel k IC7600.. Zkouším kabel k FT847 a ten je samozřejmě jiný a jelikož v Praze není nikdo, kdo by měl od bytu OK1DIX klíče, nakonec si kabel vyzvedává v sobotu ráno David 1RK od OK1VUM (tnx).

Na Klínovec, který je z našeho baráčku vzdálen jen 10km přijíždíme v sobotu v 9h ráno. Venkovní teplota je někde kolem příjemných +9°C a mezi mraky prosvítá Slunko. Potom přijíždí zbytek osazenstva v podobě Davida 1RK a Jirky 1RW. Antény jsou postavené v rekordně krátké době, což přes webkameru na rozhledně online sleduje i Honza OK1VOX ;) Kolem 12h hodiny je postavené i zařízení a začínají první testy. Nejdřív nejde spínání PTT, což je problém jedné redukce N/BNC, potom zase neposloucháme, což je problém BNC v RX kablíku a nakonec je třeba ladit buzení obou konců, protože Láďa bohužel nevzal vstupní cirkulátor a zapomněl se o tom zmínit. PA s GI46, který má bez cirkulátoru vyšší SWR na vstupu a "rozhazuje" tak úroveň buzení do obou PA, by sice uměl dát i 400W out, bohužel vzhledem k chování 1kW centrály jsme rádi, že dává alespoň 150W. Půjčená malá centrála se chová vůbec dost divně, takže zkouším přepojit jiné spotřebiče (např. budič) na velkou Hondu, což si vyžádá potřebu znovu upravit úroveň vybuzení pro oba koncové stupně. Vede to  k hraní si s různými RG58 kablíky, aby se patřičně změnilo buzení, a to si vyžádá celkem dost času... U velké 2kW Hondy potom už nejde při CW vysílat víc jak 700W out, protože při větším odběru dochází k prolamování invertoru a výpadkům spínaného zdroje PA.. Konečná konfigurace je pouhých 150W out do nižší antény a 700W PEP do té vyšší. Tedy pojedeme v kategorii "dětská hračka", jak později trefně napsal OK1MZM v reportáži OK2M. Pokud jde o RX, tam jsme museli použít LNA s příslušnou pásmovou propustí na vstupu. Bez "ostrého" BPF by totiž z Klínovce, přecpaného vysílači všeho druhu, nešlo již na 2m přijímat signály slabších stanic ani náhodou.. Potom už stačilo jen zrektifikovat rotátory a závod mohl začít.

První 3 hodiny sedí u pastičky David OK1RK a užívá si celkem pěkný pileup, v logu si v 17:03 UTC zapisujeme již spojení s pořadových číslem 150. OL7C jsou někde dole kolem .040, OK7O a další multi-multi stanice zase někde kolem stovky, takže na našem kmitočtu někde kolem .072 to celkem jde, pokud tedy netočíme směrem na jih a západ.. Oproti výsledku z MMC 2011 máme slušný náskok asi 30 QSO, chodí to pěkně do YU, OM ale i DL. V karavanu na místě, kde bývá pracoviště pro pásmo 3cm je místo tak pro jednoho člověka aby se pohodlně natáhnul, takže zde je udělané dohazovací KST pracoviště. Přes lokální síť mám na svém NB propojený VUSC s deníkem z 2m a tak můžu sledovat co máme, co děláme, co se odehrává na DXclusteru, kam to chodí a podle toho dohazovat skedy.

Tady bych chtěl říct jednu věc, na které se v klubu jednoznačně shodneme, na 2m a 70cm by mělo být v pravidlech velkých VKV závodů zakázané aktivně používat KST chat stejně jako tomu je dle pravidel RSGB. Výhoda je, že na ON4KST chatu je zvlášť "chat-room" věnovaný 70cm & 2m a zvlášť mikrovlnný chat (23cm a výše). Jelikož chat obsahuje možnost zobrazit si historii až 1 měsíc dozadu, VKV contest manger nebo pořadatel závodu by mohl velmi jednoduše zobrazit, které OK stanice chat používaly a ty potom v závodě nehodnotit přeřazením do kategorie check-log. Můžete namítnout, že potom budou stanice chatovat jinde než na KST, ale vtip spočívá v tom, že na KST je ve velkých závodech přihlášeno přes 200 stanic a na nějakém izolovaném soukromém chatu by jich byla jen hrstka. Na mikrovlnách má KST chat smysl kvůli nízkým výkonům a ostře směrovým anténam, na 2m jde čistě jen o to, že prvních 5 stanic dosahuje podobných výsledků, takže používání KST chatu pak klidně rozhoduje mezi prvním, druhým nebo 4 místem. Provoz na chatu se tím pádem zvrhnul v neustálé spoty typu ----- CQ 144.někde dir all directions ----- a přemírou těchto plevelných spotů malé stanice nejen že nestačí sledovat provoz, ale nemají ani šanci na skedy odpovídat... Problém ovšem je, že když něco podobného napíšete jako podnět na ČRK a požádáte je, aby takovou věc prolobovali v IARU, protože jinak budou výkřiky, že když se to zavede jen v OK, tak že nás to znevýhodní proti zahraničí, tak není ani třeba dodávat, jaká bude jejich odpověď...

No ale zpět k závodu. Jelikož operátorů nás bylo tentokrát dost, tedy 3, resp. s Jirkou 4, tak jsem opustil karavan a vydal se na návštěvu 18m vysoké, důkladně zrenovované rozhledy. Vstupné 25 Kč je vybírané na kase a pak už stačí vyjít na vrchol, kde je krásný výhled na celé Krušné hory. Fotky ze západu Slunce do inverze jsou k vidění v přiložené foto-galerii. Inverze byla asi v 600m ASL a nejsilnější asi ve směru do HB, bohužel na podmínkách se to alespoň u nás nijak neprojevilo. DL5MAE spotoval u Michova maják LA8VHF, my jsme ho ale nebrali vůbec a později se nepovedlo ani spojení s LA0BY, i když jsme se vzájemně se Štefanem chvíli v neděli ráno slyšeli... Po návratu z rozhledny jsem na chvíli Davida vystřídal a povedlo se mi na sked spojení s SP4K přímo skrz Klínovecký hotel. QSO s SP2WPY se ale přes počáteční slyšitelnost dokončit nepodařilo.. Hotel stínil ve směru od 340 do 70 stupňů AZ, takže do SP to byla bída. Stejně tak jsme měli problém dělat spojení do S5, protože tím směrem byla nedaleká věž vysílače. Pár S5 se sice přes rušení udělat podařilo, ale sked například s 9A6C se mi nepovedlo ani opakovaně dokončit, stejně jakož i s řadou IK3 stanic. Marně jsme například pátral po IK1AZV z JN34 a tak nás zpravidla neúspěšné skedy do Itálie asi stály dost bodů z DL.

Kolem 20h předávám veslo opět Davidovi a jdeme na domluvenou večeři do 100m vzdáleného Sport hotelu, kde nám paní správcová připravila obrovský flák řízku s bramborovým salátem, k tomu točená plznička, prostě idyla. Na výčepu jsme mezitím zpozorovali jev, že poblikávající výbojka pod osvětlenou značkou piva bliká podezřele shodně podle periody, kdy David vysílá a zhasíná, když přechází na příjem hi. V hotelu jsme si navíc později objednali na ráno i snídani, teplý ranní čaj nám opravdu přišel vhod. Z hotelu se pak vracíme zpět ke karavanu, venku je nádherně jasno a Měsíc nám svítí na cestu. David nás střídá ve Sport hotelu na večeři a já se opět ujímám pastičky.

Čím více postupně ubývaly hodinové počty udělaných stanic, tak tím více se u některých blízkých multi-multi stanic projevil efekt "všechny páčky do zatáčky". Na Klínovci jsme byli ve středu aktivity a tak nás multi-multi stanice obklopovaly ze všech stran.. David nebo Láďa můžou mít možná trochu jinačí názor, ale za sebe můžu napsat následující: překvapivě nejlepší signál měli OL3Z, o něco horší to bylo s OL3Y, ovšem u nich to byl problém pouze ve chvíli, když jsme na sebe vzájemně točili antény. Dost ošklivé přicházelo rušení od OK7O a překvapivě dost silně rušili i kluci z OK1KFH a občas i OK1KOB, zejména kolem půlnoci.

OL7C ve porovnání s rokem 2011 přidali na počtech kW i na počtech elementů a je to znát, QRM narostlo v porovnání s rokem 2011 asi o 400 %. Zatímco v roce 2011 jsme z Klínovce o OL7C (pokud jsme na sebe vzájemně netočili antény) na druhém okraji bandu téměř ani nevěděli, tentokrát to byl horor i  v případě, že jsme měli antény od nich kolmo.. To ale nebylo nic proti tomu, jak začali postupně rušit OL90OK, tedy OL4A. Dlouhou dobu to ještě jakž takž šlo, potom se ale někdy po půlnoci u OL4A splašili koně a to co po pásmu produkovali, byl takový mazec, že nešlo dělat ani lokální QSO.. OL4A byli po pásmu podle natočení antény až S9 na smetru v šířce několik stovek kHz a v jejich šumovém signálu byl zcela jasně navíc slyšet brum, takže jim někde muselo něco hořet. Chtěl jsem zavolat OK1ES, bohužel telefonní číslo jsem v telefonu neměl a na KST chatu na naše úpěnlivé volání nikdo nereagoval...  V 5h ráno mě přišel vystřídat David a když slyšel, co se na pásmu děje za masakr, tak jen provaloval oči.. V 6:53 z OL4A konečně odepisují, jak že to vypadá teď že vyměnili anténní relátko a skutečně pak QRM výrazně pokleslo, bohužel těch několik hodin ztráty nám už nikdo na konkurenci nenahradí, zejména ne na OL7C, kteří mají OL4A schované za o 200m vyšším Fichtelbergem.. Jelikož dole kolem .040 jsou OL7C, o něco výš OK7O a kolem .103 OL4A, nakonec se kvůli QRM odlaďujeme až na úplný okraj pásma kolem .172, kde rušení už není S9 ale jen S5, ale zase tam skoro nikdo neladí a tak rejt klesá někam pod 10 QSO/h a konkurence se mezi tím na nás snadno dotahuje..  Nedělní ráno je tedy u nás dost depresivní a k tomu ještě opět roste úroveň rušení od OL7C (vzdálených od nás nějakých 140kHz)..

Nějaké 4 hodiny před koncem závodu střídám Láďu DIX a zkouším sked s F6BEG JN25. Překvapivě prochází a hned za ním volá F6ETI/P z JN15 s bombasticky silným signálem a 944km ODX je doma! Bohužel neuplynou po tomto QSO ani 2 minuty a už je tu problém, 1kW Honda náš ODX "nerozdýchala" a po asi 30min laborování konstatujeme, že poslední 3h závodu pojedeme opět v kategorii 1 PA + 1 Ant.. Poslední hodinu závodu proto balíme již nefunkční druhý směr a mezitím se David snaží přeci jen udělat ještě některé zbývající stanicí z DL. Balení jedné antény a zařízení je otázkou slabé 1h, potom ještě výlet na baráček na  Spáleniště, který je třeba zazimovat a pak už následuje "jen" 300km cesta s karavanem ke Kolínu. Domů se dostáváme někdy kolem půlnoci, "updajtuji" web OK2KKW a konečně můžu jít spát.

Co k závodu napsat na závěr, bylo to (až na QRM) velmi příjemné zakončení pro nás velmi úspěšné contestové sezóny a výsledek byl na náš lehký setup s celkovým počtem 20 anténních prvků super, nicméně jsme rádi, že další 2m závod bude pro nás v klubu asi nejdříve až VHF Contest 2015, hi.

73, díky za zavolání a naslyšenou v další závodní sezóně se těší

Matěj, OK1TEH

Výsledky (Results):

Poznámka:pro zobrazení některých statistik byl dodatečně použit SW Atalanta Locator ver. 12.29

Pocet WWL : 84

Celkem 516 178470  346  944 F6ETI/P        57  25  80  92  43  64  89  66

OK2KKW MMC 2014 pics:

Viz také: http://ok1teh.rajce.idnes.cz/MMC2014

Video ze závodu: zde a zde